Demo2 ferdigstilles og klargjøres for operative tester på Værnes.
Mange flybevegelser er i dag utstyrt med ADS-B, som kringkaster posisjon, kurs, fart med hyppige oppdateringer. Med ADS-B oppnås større sannsynlighet for lyspåslag iht krav samtidig som kommersiell rutetrafikk i trygg høyde ikke utløser påslag av hinderlys.
Radaren har nå blitt et viktig instrument for bakkepersonalets situasjonsbilde mhp fugl.
EKKO BirD brukerapplikasjon oppgraderes med kamerafunksjon.
Signalopptak med industrikamera og zoom-linse er gjennomført i manuell samkjøring med radar på Værnes.
Innledende konseptutvikling og tester med EKKO kamera startes.
Ekko raol markedsføring startes og tilbys mange vindkraftprosjekter på land primært i Norge, men også i Sverige.
Dermed er det nå mulig å observere både nedbør og fugl samtidig basert på den samme radaren. Brukerposisjonene i TWR (Kontrolltårn) og PBR (Plass Brann Redning) kan velge hvilket radarbilde de ønsker å se. Rekkevidden på EKKO Met er 20 Km med 5 sek. bildeoppdatering.
I tillegg er tidsforsinkelsen redusert til ca 2sek. Ny vinkelgiver er implementert som gir bedre deteksjonsevne og tracking.
Arbeidet med vårt nye produkt EKKO RAOL (Radar Activated Obstruction Lighting) har startet. Feltmålinger med EKKO mobil i Lindesnes vindkraftverk ble gjennomført høsten 2016 der vi benyttet et mikrofly (Evektor Eurostar EV97) fra Lindesnes flyklubb. Radaren etablerte stabil tracking på flyet fra ca. 10Km.
Fugletrackeren gjør radarbildet vesentlig lettere og raskere å lese for brukerne.
Ved hjelp av en standard skipsradar og en spesialutviklet signalprosessor, detekteres fugl over sjø og land. Se eget avsnitt om EKKO BirD under produkter.
Trondheim Lufthavn Værnes er den første flyplassen som har anskaffet EKKO BirD. Radarbildet er tilgjengelig både hos flygeledere og vaktmannskaper.
Radaren består av en PC basert signalprosessor som er tilkoblet Avinors egen Furuno FAR-2117 x-bånd (3cm) skipsradar. Radaren er et nyttig instrument og informasjonssystem for beslutningsstøtte i forbindelse med brøyteaktivitetene. Systemet bidrar til bedre ressursutnyttelse og rullebanetilgjengelighet. Se eget avsnitt om EKKO Met under produkter.